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Students on a theater trip in Iceland.

Communication, Media and Culture

Made From. Reconsidering material global flows in Fashion

University Room: Omid & Gisel Kordestani Rooftop Conference Center (Q-801)
Thursday, October 6, 2022 - 18:30 to 20:30
This session is part of our annual themeDeconstructing the history of Parisian fashion: towards a dehierarchical narrative

The history of Paris fashion has largely been told as a story of high fashion, of individual creativity and genius, of exclusive and perfect products, glossy images, and the enduring figure ofLa Parisienne. Fashion here has been largely promoted by media, advertising, and tourism as an essential element of global Western modernity, rooted in the city of Paris. The commercial and cultural narrative of Paris as “world capital of fashion” – as enticing and economically successful as it may have been and still is – has had significant consequences that have not been sufficiently analysed and call for a transdisciplinary critical enquiry.This seminar series aims to deconstruct dominant narratives around “Paris fashion”, to contribute to the re-writing of de-hierarchized and de-centralized fashion histories. To do so, it builds on and brings together seminal research, practices, and perspectives.

The Cultures et Histoires de mode seminar session of October 6, 2022 is devoted to the question of "Made From. Rethinking global material circulations in fashion”. Itaims to explore the history of the circulation of fabrics, and more generally of objects, in fashion. Through the case of Indianfabrics, silk andkente, our guests willspeak aboutthe global dimension of the production, circulation and consumption of textiles.

CETTE SÉANCE S'INSCRIT DANS NOTRE THÉMATIQUE ANNUELLE DÉCONSTRUIRELA NOTION DE MODE PARISIENNE: VERS UN RÉCIT DÉHIÉRARCHISÉ

L’histoire de la mode écrite jusqu'à aujourd'huiest principalementune histoire de la haute couture, de la créativité et du «génie» de quelques individus,de produitsexclusifs etextraordinaires, de photographies publiéessur papier glacéetde la figure, devenue mythe,deLa Parisienne. La mode a été largement promue par les médias, la publicité et le tourisme comme un élément essentiel de la modernité occidentale,trouvant ses racines dans la capitale française. Les discours promotionnelset culturels développés autourde Paris« capitale mondiale de la mode » – aussi séduisantset économiquementattrayantsqu'ilsaient pu être et soient encore –onteu desretombées culturelles, économiques, culturelles et politiquesimportantessur les autres pays et sociétésqui n'ont pas été suffisamment analysées etqui bénéficieraient d’étudescritiquestransdisciplinaires.S'appuyantsurlestravaux fondateurs des chercheurs nous ayant précédés, leséminaire vise à déconstruireles récits dominants autour de la « mode parisienne », à contribuer à la réécriture d'histoires de mode déhiérarchisées et décentralisées.

Laséance de séminaireCultures et Histoires de mode du 6 octobre 2022 estconsacrée à la question du "Made From. Repenser les circulations matérielles mondiales dans la mode”.Elle vise à explorer l’histoire de la circulation des tissus, et plus généralement des objets, dans la mode. A travers le cas des Indiennes, de la soie et du Kente, nos invités interviendront sur la dimensionglobale de la production, de la circulation et de la consommation des textiles.

ABOUT THE TALKS:
  • «Exotiques? Objets et tissus entre les mondes»,Noémie Étienne, historienne de l’art et professeure à l’Université de Berne
  • “A small reveal of or the "coulisses" of french fashionandthe origins ofitsmaterials”,Juraj Straka,Art Director, Textile Studio
  • “A propos de l’alpaga et de la vigogne : le patrimoine textile du Pérou”,Belén le Foyer de Costil,Consultant - Chef de produit Forweavers
About the Speakers

Noémie Etienne is an art historian and professor at the University of Bern. A specialist in material culture and the arts in the modern era, she questions the history of objects in time and space. She was recently co-curator of the exhibitionExotique?Looking outwardin the Age of Enlightenment(Lausanne, Palais de Rumine). Herresearch also focuses on the history of conservation-restoration, and the impact of these practices in a colonial context. She is also a specialist in the history of museums and exhibitions, and recently published a monograph on anthropological dioramas at the Presses du reél.

Noémie Etienne est historienne d'art et professeure à l'université de Berne. Spécialiste de la culture matérielle et des arts à l'époque moderne, elle interroge l'histoire des objets dans le temps et l'espace. Elle a récemment été co-commissaire de l 'expositionExotique? Voir l'ailleurs au siècle des Lumières(Lausanne, Palais de Rumine). Ses recherches portent aussi sur l'histoire de la conservation-restauration, et l'impact de ces pratiques dans un contexte colonial. Elle est en outre spécialiste de l'histoire des musées et des expositions, et a publié récemment une monographie sur les dioramas anthropologiques au Presses du reél.

Juraj Straka is a textile and surface designer, working currently for his independent studio TEXTILE STUDIO JS based in Antwerp in Belgium.Juraj started his work life at the side of a fabric supplier, at one of the last remaining french silk mills in Lyon - BUCOL - Holding Textile Hermes that gave him a great six year's knowledge of the textile industry. From there he gravitated to Haute Couture in Paris, where he contributed as head designer of fabrics and embroideries at maison Schiaparelli for three years, which led to his dream job - working as a print designer for Dries Van Noten where he spent four years as the head designer of fabrics for Women's and Men's collections.In early 2020 he launched his own studio and works now with designers all around the world.

Juraj Straka est un designer textile et de surface, travaillant actuellement pour son studio indépendant TEXTILE STUDIO JS basé à Anvers en Belgique. Juraj a commencé sa vie professionnelle aux côtés d'un fournisseur de tissus, dans l'une des dernières soieries françaises à Lyon - BUCOL - Holding Textile Hermes, cequi lui aapportéune grande connaissance de l'industrie textile pendant six ans. De là, ila rejointlahautecouture à Paris, où il aœuvré pendant 3 ans,en tant que designer en chef des tissus et des broderiesau sein dela maison Schiaparelli. Cette expériencel'a conduit à son travail de rêve - travailler comme designer d'impression pour Dries Van Noten où il a passé quatre ans en tant que chef designer de tissus pour les collections Femme et Homme.Au débutde2020, il a lancé son propre studio et travaille désormais avec des designers du monde entier.

Diplômée de l’institut Français de la mode, Belén a une expertise en fibres nobles tels que l’alpaga et la vigogne du Pérou, son pays d’origine.Elle a travaillé dans la communication, le développement de produit et le commerce international au sein de deux groupes leaders dans leur secteur.En 2019, elle rencontre Ali Rakib, fondateur de Forweavers qui a été son tuteur de mémoire de fin d’études à l’IFM. Ils partagent les mêmes préoccupations et envies comme la sauvegarde des savoir-faire ancestraux, l’artisanat d’art et la recherche d'excellence.Ali l’invite à intégrer les équipes de Forweavers comme consultante chef de produit afin de développer des pièces uniques pour des maisons de mode et de luxe.

A graduate of theIFM, Belén has expertise in noble fibers such as alpaca and vicuna from Peru, her country of origin. She has worked in communication, product development and international trade within two leading groups in their sector. In 2019, she met Ali Rakib, founder of Forweavers who was herdissertationthesis tutor at IFM. They share the same concerns and desires such as safeguarding ancestral know-how, artistic craftsmanship and the search for excellence. Ali invites her to join the Forweavers teams as a product manager consultant to develop unique pieces for fashion and luxury houses.

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